Könnyebb szülés természetes módszerekkel

13 bevált természetes  praktika a vajúdás és a szülés megkönnyítésére

Ebben a cikkben összeszedtem néhány olyan természetes praktikát, amik bizonyítottan megkönnyítik és meggyorsítják a vajúdást és a szülést. Olyan természetes és nagyon egyszerű módszerek ezek, amiket bárki alkalmazhat a szülése idején, így segítségükkel sokszor elkerülhetővé válnak a komplikációk vagy az orvosi beavatkozások. Nemcsak szülés előtt állóknak ajánlom, hanem pl. nagylányos anyukáknak, nagymamáknak, anyósoknak is…

A szülés mindenkinek más és más élményt jelent. Vajon miért van az, hogy egyes nők könnyen, szinte fájdalom nélkül tudnak szülni, és bármikor újra és újra vállalkoznának rá,  míg mások évekkel a szülésük után is csak mint rossz emlékre tudnak csak visszagondolni? Számos dolog befolyásolhatja a természetes szülést pozitív, illetve negatív irányba, ezek közül az egyik legfőbb, hogy a szülő nő mennyire képes feleleveníteni azt az ősi tudását, amely a szülésre vonatkozik.

Ősi tudás? Honnan tudhatnék bármit is a szülésről, mikor még sosem szültem??? – gondoljátok most biztosan, akik az első babájukat várják.

Minden nő teste rendelkezik egy olyan ősi tudással, amely a szülésre is vonatkozik: a testünk ugyanúgy tudja a dolgát, mint amikor pl. táplálkozunk, ürítünk vagy szerelmeskedünk. Ezt a tudást a mi kultúránkban már nagyon ritkán adják át egymásnak a nők: már nagyon ritkán látjuk egymást vajúdni, szülni. Ezeket a természetes, kórházban is nagyon jól működő praktikákat már csak így tudjuk megosztani egymással.

1. Figyelj a testedre és hallgass rá!

Egy nő teste és lelke egész életében soha nem végez olyan komoly munkát, mint a vajúdás és a szülés idején. Kilenc hónap alatt a kismama teste fokozatosan készül a szülésre. A női test „okos”, tudja a dolgát, fontos lenne figyelnünk a jelzéseire nemcsak a várandósság idején, de a vajúdás és a szülés alatt is.

Tiszteld a tested és szeresd magad! A női lapok magánéleti rovataiban már lerágott csont, hogy annak esik a legjobban a szex, az élvezi legjobban, aki szereti és elfogadja magát olyannak, amilyen, és aki nem „agyal” közben folyamatosan, nem túlélni akarja, hanem átélni is. Ez a szülésnél is ugyanígy van. Tudtad, hogy a szülést és a szexet is ugyanazok a hormonok irányítják?

2. Igyekezz minél több információhoz jutni a szülés folyamatával kapcsolatban!

Tudj meg minél többet a vajúdás és a szülés természetéről! Arról, hogy mi történik ilyenkor a testünkben, mely szakaszában mi várható, mire készülj fel. Kutatások szerint azok, akik felkészültek a szülésre így is, sokkal kevésbé félnek a fájdalomtól vagy az ismeretlentől. Keress olyan szülés körüli segítőket (orvos, szülésznő, dúla), akik minden felmerülő kérdésedre kielégítő, megnyugtató válaszokat adnak, és akik megerősítik az önbizalmadat a szüléssel kapcsolatban. Olvass, tájékozódj, járj szülésfelkészítő tanfolyamra, hogy sikeresen felkészülj az eseményekre és segítséget kapj a félelmek leküzdésében!

3. Mozogj, tanulj meg egy relaxációs technikát!

A rendszeres, várandósoknak tartott testmozgás is segít, hogy felszabaduljon az izmokban és az ízületekben felhalmozódott feszültség, mire a szülés ideje elérkezik. Természetesen sokat kell pihenni is, de a mindennapos sétával, vagy a heti úszással, tornával edzésben tarthatod magad, és jobban fogod bírni a szülést, nem beszélve arról, hogy utána könnyebben tud regenerálódni a tested.

Sajátíts el valamilyen relaxációs technikát, amely segítséget nyújt abban, hogy megtanuld ellazítani az izmaidat, az egész testedet, melyre az összehúzódások között szükséged lesz.

4. Táplálkozz sokoldalúan, egyél sok E vitamint tartalmazó ételt!

A várandósság időszakában kiemelten fontos a megfelelő mennyiségű vitamin és ásványianyag mennyiség bevitele. Nem is gondolnád, hogy a megfelelő táplálkozással mennyit tehetsz azért is, hogy pl. a gátad elég rugalmas legyen, mire eljön a szülés ideje.

Az E-vitaminban gazdag étrend csökkenti a fáradtságot, a vetélés kockázatát, enyhülést hozhat a sokak éltét megkeserítő lábikragörcsre, de a kismedencei izmok szöveteit is rugalmassá teszi. Természetes forrásai: búzacsíra, szójabab, növényi olajok, magvak, spenót, brokkoli.

5. Készítsd fel a méhszájadat és a gátadat a szülésre!

Már a 35. héttől elkezdheted fogyasztani a palástfű vagy a málnalevél teát, amelyek erősítik a méhizomzatot, felpuhítják a méhszájat, lazítják a kismedencei izmokat. Napi fél litert is el lehet fogyasztani belőle: 2,5 dl vízhez 1 teáskanál teafüvet kell tenni, majd leforrázni és 3-5 percig állni hagyni, végül leszűrni.

Az egészséges lefolyású terhesség utolsó 3-4 hetében érdemes homeopátiás szerekkel is felkészülni a szülésre. A méhnyak izomzatának puhítására szolgál a Caulophyllum 5 CH (napi 1×5 golyócska), amely előkészíti a könnyebb vajúdást.

Minden nőnek már jóval a várandóssága előtt érdemes megtanulnia egy szakembertől az intimtornát, amely a sok-sok más egyéb előnyén kívül a gátat is erősíti és növeli a rugalmasságát. Ezek a gyakorlatok szülés után a gát regenerálásában is segítenek.

Az olajos gátmasszázst már szülés előtt akár 6 héttel is elkezdheted, ezzel is fokozva a rugalmasságát. Ehhez vásárolj bioboltban vagy patikában kapható orbáncfű- vagy mandulaolajat. Helyezkedj kényelmes pózba, melegítsd meg az olajat a kezedben, és kend be a gáttájat, amíg kellően síkos nem lesz. A hüvelybemenet szöveteibe U alakban finoman masszírozd be az olajat, csak ameddig jólesik. A masszázst a párod is végezheti. Szülés közben majd ugyanezzel a langyos orbáncfű olajjal lehet kenegetni a gáttájékot, amely nemcsak nagyon kellemes ilyenkor, de ellazítja a szöveteket és még fertőtlenítő hatása is van.

6. Előre biztosítsd a gyors regenerálódást!

A homeopátiás szerek közül az Arnica montana 9 CH megelőzi a vérzést és javítja a visszerek állapotát. Napi 1×5 golyócskát kell elszopogatni az utolsó hónapban. Szülés után már 2 órával is érdemes szedni az Arnica C 30-at (1-2×5 golyócskát), mert csökkenti a vérzést, segíti a sebgyógyulást  és gyorsítja a regenerálódást.

7. Tervezd meg a szülésed!

Írtam már arról, milyen fontos lenne jó előre végiggondolni mindent, mit szeretnénk elérni és mit szeretnénk elkerülni a vajúdás és a szülés idején, ill. amikor a baba már megszületett.

Érdemes átbeszélni a szülési tervet először egy tapasztalt, többször szült barátnőddel, rokonoddal, a védőnővel vagy egy dúlával, majd a szülésznőddel és az orvosoddal is. Arra is jó lehet a szülési terv, hogy ehhez megtaláld a megfelelő segítséget, akik partnereid lesznek abban, hogy a lehető legszebb szülésélményben lehessen részed, és a babád is melletted maradhasson, és persze mindketten egészségesen, természetesen éljétek meg ezt a csodát, ha ez fontos cél a számodra.

A szülési terv elkészítésekor végig kell gondolni azokat az eshetőségeket is,  amikről az ember sokszor hallani sem akar: császármetszés, vagy hosszabb kórházban tartózkodás valami miatt. Ha véletlenül ilyesmire kerülne sor, akkor ezekben az esetekben is ismerd meg előre a feltételeket és a lehetőségeidet.

8. Érezd magad biztonságban!

A gyors vajúdás és tágulás egyik alapfeltétele az, ha a kismama biztonságban érzi magát. Bizonyítottan akkor történik a legkevesebb komplikáció, ha a vajúdás egy ismerős, intim környezetben történik: ha folyamatosan együtt van a szülő nővel a párja vagy egy segítője, ha olyan tárgyakkal veheti körbe magát, amik nyugalommal töltik el. A statisztika egyértelműen azt mutatja, hogy ha ott van egy érzelmi támaszt nyújtó személy a szülő nővel, akkor kevesebb a komplikáció, ritkább a császármetszés, rövidebb a vajúdási idő, kevesebb a beavatkozás, kevésbé szorong az anya, így kisebbnek éli meg a fájdalmat is.

A záróizmok a meghittség és az intimitás légkörében működnek a legjobban. A legfőbb dolog, ami leállíthatja a tágulást és a vajúdást, az a félelem és az ijedtség. (Az állatoknak is leáll az ellése egy időre, ha teljesen idegen környezetbe csöppennek vagy ha veszélyben érzik magukat.) Ezért már jóval a szülés előtt próbálj mindent megtenni azért, hogy ne maradjon benned félelem: látogasd meg a szülőszobát, ismerkedj a vajúdóval, tervezd meg, ki megy be majd veled a szülésre. Kérd meg az orvosodat, hogy csak ő vizsgáljon meg majd vajúdás közben.

Már volt szó arról, hogy a szexet és a szülést ugyanazok a hormonok irányítják. Gondold végig, mitől érezheted rosszul magad szex közben! Ha siettetnek? Ha tudod, hogy idegenek hallanak, látnak? Ha nem figyelsz oda magadra? Ha rádkényszerítenek valamit? Ha azt érzed, bizonyítanod kell? Ugyanezek a dolgok a szülésedet is lelassíthatják. Vannak viszont olyan praktikák viszont, amikkel felgyorsítható a folyamat:

  • A meleg víz ellazít, megnyugtat, segíti a tágulást. Használd ki vajúdás közben, ha beleülhetsz egy kád meleg vízbe, vagy ha csorgathatod magadra a tusolóban a meleg vizet! Mindig tedd azt, amire a testednek szüksége van!
  • Igyál sűrűn pár korty vizet, és ha érzed, egyél pár falat előre elkészített szendvicset vagy csokit! A vajúdás nehéz fizikai munka, sok energiát igényel. Óránként menj WC-re pisilni is, valószínűleg a vajúdás idején hasmenésed is lesz, ez annak a jele, hogy a szervezet természetesen tisztul és helyet akar adni a babának, hogy semmi ne álljon az útjába. Ha sírsz vagy esetleg hánysz, és ettől megkönnyebbülsz, az mind annak a jele, hogy már nincs messze a baba sem.
  • A lassú, mély hasi lélegzés is segíti a záróizmok kinyílását, és a tudat, ill. az idegrendszer számára is pihentető. Ráadásul ezzel hozzásegíted a babádat is a számára olyan fontos oxigéndús vérhez, ugyanis a szülés ahogy az anyának, a babának is megterhelő. És ami neked megkönnyíti a vajúdást, az neki is ugyanolyan jótékony hatású.
  • Ne nézd az órát! Amikor egy nő szül, teljesen más „dimenzióba” kerül, nem érdemes a percek számolásával idegesíteni magad, figyelj inkább befelé, magadra és a babára, és tedd azt, ami a legjobban esik!
  • Az érintésnek, a masszázsnak is ellazító ereje van. Akár olajjal, akár anélkül. Egy szülésfelkészítő tanfolyamon pontosan meg lehet tanulni, hogy a szülés mely szakaszában általában hol esik legjobban a masszázs, és hogyan érdemes azt végezni.

9. „Amint fent, úgy lent”

A bábák évszázados tapasztalata, hogy szoros kapcsolat áll fenn a száj és a torok záróizmai valamint a méhszáj és a hüvely záróizmai között. Egy ellazult száj rugalmasabb méhszájat jelent. Azoknak a nőknek, akiknek a szája lazán nyitva van, általában gyorsabban tágulnak és sérülés nélkül szülnek. Ja, és a csókolózás is csodákra képes!

A nevetés is ellazít, és segíti kinyitni a záróizmokat. A fájdalomcsillapító endorfinok egy jó öblös nevetés közben hatnak a legjobban. Mondd meg a párodnak, hogy felejtse el a szójátékokat meg a szellemességeket, azok nem működnek. Helyette meséljen inkább pikáns vicceket, azok tuti működni fognak. 🙂

10. A szavak és gondolatok ereje

Gazdagodás Receptje Online tanfolyamSokat segíthet az is, ha olyan dolgokat képzelsz el, amik segítik a tágulást: egy nyíló virágot, vagy egy gyönyörű kertre kinyíló ablakot. Egyszer láttam egy képet, ami nekem nagyon sokat jelentett: egy kinyíló lótuszvirág, amiből egy baba feje bújt elő könnyedén. Nem is sejted, mennyit jelent, mennyit fog ez segíteni neked! Ha még hangosan ki is mondod, akkor az még inkább.

Egy szülésznő mesélte, hogy egy kismama azt mondogatta magának hangosan, hogy „Ki akarok tágulni, ki akarom engedni ezt a babát”, és szinte percről percre nyílt a méhszája. Vagy ha nemcsak elképzeled, hogy egy nyíló virág vagy, hanem ki is mondod, suttogod. Ha a párod hangosan dicsér, biztat, az is sok erőt és energiát ad, nem beszélve arról, hogy a tágulást is segíti.

11. Segíts a babádnak!

Minden, ami téged segít a vajúdásban, a babádat is segíti, hogy könnyebb legyen az útja kifelé. Több kórházban van vajúdólabda vagy bordásfal. De mire is valók ezek a tárgyak? A labdán való fel-le rugózás, jobbra-balra mozgás, csípőkörzés segíti „helyrerázni” az esetleg még túl magasan elhelyezkedő babát. Közben a segítő a megfelelő helyen összenyomhatja a csípőlapátokat, segítve a baba útját. (Ezt is a szülésfelkészítő tanfolyamon lehet megtanulni.)

A bordásfalba kapaszkodva sok kismamának jólesik a csimpaszkodás, a kapaszkodás. Fel lehet tenni az egyik lábat is, vagy fájás közben leereszkedni, érdemes sokféle pozíciót kipróbálni, kinek hogy a legkényelmesebb és a legelviselhetőbb. A járkálás általában jól szokott esni mindenkinek, a függőleges vajúdási testhelyzet a legideálisabb a tágulás szempontjából és a babának is.

12. Csillapítsd természetesen a fájdalmat!

A szülés általában fájdalmas, viszont másfajta fájdalomnak tekintjük, mint a sérülés fájdalmát. Amikor megsérülünk, a fájdalom üzenete az, hogy „menekülj” vagy „harcolj”. A vajúdás vagy szülés fájdalma azt üzeni, hogy „engedd el magad”, „add át magad a történéseknek, ne küzdj ellene, mert erősebb nálad”, „hagyd, hogy sodorjanak az események”. Sok nő úgy reagál a fájdalomra, hogy gyógyszerrel akarja csillapítani, pedig a leggyakrabban a testhelyzet, a hozzáállás, vagy az intim légkör, a zavartalanság, háborítatlanság teljesen meg tudja változtatni az érzéseket.

Mit tehetsz még, hogy enyhítsd az összehúzódások, a kontrakciók fájdalmát?

  • Figyelj a légzésedre: a már említett mély hasi légzés nagyon sokat segít.
  • Vagy a muskotályzsálya illóolajos borogatás: egy textilpelenkát meleg vízbe kell mártani, összehajtani, és 1-2 csepp illóolajat rácsepegtetni. A has alsó részére téve nagyon jó fájdalomcsillapító hatása van.
  • A fenék, comb húsos részét megfogni és rázni, ez is nagyon jól ellazít.
  • Rózsa, muskotályzsálya, jázmin, narancsvirág, vagy levendula illóolajat is lehet párologtatni, ezek az illatok segítenek ellazulni, nyugtató és relaxáló hatásúak.

13. Mozogj szabadon, próbálgasd a testhelyzeteket!

A testhelyzetek változtatása nagyon fontos a vajúdás és a szülés idején. Sokszor bennefelejtik magukat a kismamák egy-egy helyzetben, pedig ha kicsit változtatnának, elviselhetőbb lenne a fájdalom.

Nagyon jót tesz a járkálás, a kontrakcióknál meg lehet állni, leguggolni, belekapaszkodhatsz a párodba vagy amibe jólesik. Ráülhetsz szemben a párod szétnyitott lábára is, és amikor jön az összehúzódás, belé kapaszkodva leereszkedhetsz egy kicsit a szétnyitott lábai közt.

Nagyon ideális a babának is, ha négykézlábra ereszkedve, vagy valamibe csimpaszkodva vajúdsz, vagy ha a bordásfalba vagy egy székbe kapaszkodva leguggolsz. Ezeket a pozíciókat otthon is érdemes kipróbálni, mert majd „élesben” jobban eszedbe jutnak, és így könnyebben rátalálsz a neked akkor épp legmegfelelőbbre…

Szeretettel:

Kiss Bernadett, szülésfelkészítő

Könnyebb szülés természetes módszerekkel
4.7 (93.57%) 56 votes